[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4284: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4286: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4287: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4288: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
Kurzweil 3000 Gebruikersforum • Bekijk onderwerp - Cito Eindtoets voor Kurzweilgebruikers

Cito Eindtoets voor Kurzweilgebruikers

Belangrijke oproep voor een aangepaste vorm van de eindcito t.b.v. tekst-naar-spraaksoftware. Breng hier uw stem uit.

Moderators: Henriette, Henk Eland

Cito Eindtoets voor Kurzweilgebruikers

Berichtdoor Henriette » 31 Aug 2012, 22:23

Goed nieuws voor leerlingen die dit jaar de Eindtoets van Cito gaan maken.

Zit jij in groep 8, werk je met Kurzweil 3000 en maak je dit jaar de Eindtoets van Cito?.
Dan heeft Cito goed nieuws voor jou: je kan de Eindtoets met Kurzweil maken met de speciale Kurzweilversie.

Lees hier het bericht:

Cito Eindtoets nu ook geschikt voor Kurzweil

Cito breidt het aantal aangepaste versies van de Cito Eindtoets flink uit. Voor zowel de Eindtoets Basis als de Eindtoets Niveau is er een gesproken versie (op audio-cd of daisy-cd), een vergrote versie, een zwart-witversie en een brailleversie. Ook biedt Cito voor beide toetsen een Kurzweilversie aan. Vooral geschikt voor leerlingen die al gewend zijn om op school en/of thuis met Kurzweil (dyslexiesoftware) te werken.
Eindtoets Basis en Eindtoets Niveau

In 2013 geeft Cito de Eindtoets Basisonderwijs uit in twee versies: de Eindtoets Basis en de Eindtoets Niveau. De Eindtoets Basis is bestemd voor leerlingen die naar verwachting doorstromen naar de gemengde/theoretische leerweg van vmbo, of havo of vwo. De Eindtoets Niveau is bestemd voor leerlingen die naar verwachting het best op hun plaats zijn in de basisberoepsgerichte of kaderberoepsgerichte leerweg van vmbo.

Bron: Cito
Henriette
Beheerder

Re: Cito Eindtoets voor Kurzweilgebruikers

Berichtdoor elspep » 08 Sep 2012, 18:20

Eindelijk het werd tijd dat CITO hier mee komt. Scheelt een hoop stress bij ouders die altijd die eind CITO hebben gescand. !
Ik weet dat CITO en Lexima een pilot met de CITO 2012 hebben gedaan bij een aantal scholen. Eerste reacties waren positief . Heb echter nog geen officiële publicatie hier van gezien.
Ik weet dat de CD met Kurzweil bestanden er is, maar CITO wil het niet geven. Onze school wil graag de proef cito draaien met de eindcito van 2012. De papieren versie is aanwezig en ik kan dit dus weer gaan scannen en omzetten, terwijl het
gewoon al gedaan is door Lexima ( maar Cito is eigenaar van de CD).
Wie oh wie heeft goede contacten met CITO om te vragen waarom deze CD niet beschikbaar ( gekocht) mag worden.

Groeten
Els
elspep

Berichtdoor herman » 09 Sep 2012, 15:54

Beste Els,

Als je vanuit het kind met dyslexie handicap kijkt moet je de bestanden van Cito toch goed en kritisch bekijken.
Het is conform de luisterversie, "zie afbeelding".
Dus vragen waar een stukje uit een woordenboek (2e toetsdag) en opgave postpakket (1e toetsdag) staat een verwijzing "zie afbeelding". Zo ook in de rekenopgaven en SV. (Dit zijn er maar een paar.)
Een dyslect heeft o.a. moeite met lezen en/of omdraaien van cijfers, maar dat weet Cito niet vanuit de praktijk anders zou er wel een andere kijk zijn op de gesproken en Kurzweil/Sprint versie. (zie publicaties o.a. van T. Braams)

Dus mijn advies is vooralsnog al je instaat bent de juiste kwaliteit te leveren met je eigen scan/bewerk ploegje, dan kun je het indien je dit wenst naar je eigen idee doen.

Heb je dit niet is de Cito versie zeker aan te raden en een eerste stap van Cito in de goede richting.

Verder is er geen feedback geweest op de enquête naar de scholen die ik ken vanuit Cito.
Herman.
herman

Berichtdoor Betty » 01 Okt 2012, 14:16

Hartstikke mooi dat er nu eindelijk de mogelijkheid is voor dyslecten om de cito eindtoets in Kurzweil te maken. Nu ben ik voor onze zoon (groep 6 en dit schooljaar eindelijk (op een nieuwe school) serieus met Kurzweil aan de slag) aan het kijken of hij de "gewone" citotoetsen ook in Kurzweil mag maken. De zelfstandiheid en het zelfvertrouwen van onze zoon is in deze paar weken al zo enorm verbeterd dat ik naar verdere mogelijkheden ben gaan kijken. Ik heb cito gemaild over de mogelijkheden maar krijg niet echt een helder antwoord. Zij schrijven namelijk

"Het is niet mogelijk om de reguliere LOVS toetsen om te zetten voor Kurzweil gebruik.
Wij adviseren om alle leerlingen de toetsen onder dezelfde omstandigheden te laten maken en dus de voorgeschreven afname-instructies te volgen. Hiermee zorgt u voor vergelijkbaarheid van de resultaten van leerlingen met die van anderen in hun groep en de normgroep. Er kunnen omstandigheden zijn die het noodzakelijk maken om aanpassingen te doen of hulpmiddelen toe te staan. Daarbij dient steeds nadrukkelijk de vraag gesteld te worden pf de toets nog steeds meet waarvoor die bedoeld is en of de aanpassing niet leidt tot overcompensatie, waardoor de leerling bevoordeeld wordt ten opzichte van andere leerlingen."

Ik heb daarbij de Flyer Dyslexie en Gebruik Hulpmiddelen toegestuurd gekregen. Daarin staat dat het doel van de Eindtoets Basisonderwijs is het geven van onafhankelijk advies voor het best passende brugklastype in het voortgezet onderwijs. Ze schrijven dat Kurzweil voor deze toets wel is toegestaan omdat leerlingen met een dyslexieverklaring in het VO veelal wel gebruik mogen maken van hulpmiddelen, zij het gebruik hiervan toestaan. Hartstikke fijn natuurlijk! Maar zijn de "gewone" cito's ook niet bedoeld om een beeld te krijgen van het niveau van de leerling voor het VO en de normale periode toetsen om te kijken waar de leerling nog extra ondersteuning nodig heeft?
En wie bepaald of de omstandigheden noodzakelijk zijn om wel gebruik te maken van bepaalde aanpassingen?

Mijn vraag voor jullie is eigenlijk; mogen jullie kinderen Kurzweil gebruiken bij de 'gewone' cito's in bijvoorbeeld groep 6 en 7? Hoe doen jullie dat met bewerken en/of voorbereiden? Thuis of op school? Zijn daar afspraken over op papier gezet? Etc. Dat er afspraken gemaakt worden over het blokkeren van spellingscomtrole e.d. lijkt me vanzelfsprekend maar ik ben wel erg benieuwd naar jullie ideeen daarover en de mogelijkheden die de diverse scholen daarin bieden.

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Groeten Betty
Betty

Berichtdoor herman » 01 Okt 2012, 23:26

Hallo Betty,

Goed stukje!

Een paar feiten.
Bekijk deze link eens op pag. 2.

en lees dit stukje

Hieruit blijkt maar weer eens dat de organisatie Cito zelf kennelijk niet weet wat er buiten hun organisatie plaats vindt, hoewel??

Een school heeft een leerling volgsysteem waar ze al vanaf het begin een leerling volgen. Toetsen zullen eerder een bevestiging behoren te zijn van wat men al weet van een leerling. Cito is als het goed is daar niet voor nodig.
Dat voor een toets voorlees software (in ons geval Kurzweil) een kind met de handicap dyslexie ingezet wordt is alleen maar toe te juichen. Hierdoor krijgt dit kind een gelijke kans om z'n kwaliteiten en kennis aan te tonen.
Ook de E-toetsen gaan vast in KES uitkomen en wellicht volgen de M-toetsen ook.
Er zijn al een aantal (ik denk meer dan we weten) scholen die deze al bewerkt hebben en inzetten.
Zo gaat het ook met de Cito eindtoets die nu officieel ook via Cito wordt aangeboden na de pilot van afgelopen jaar.

Bevoordelen doen we de kinderen zeker niet!
Er zijn zelfs vragen bij waar je je kunt afvragen of een kind met dyslexie deze wel kan ontcijferen (zie elders op dit forum) terwijl ze wel degelijk de kennis bezitten. Alleen ze hebben dyslexie! Hoezo gelijkheid?

Gewoon doen dus.

Bekijk ook de site van Lexima eens.

We blijven doorvechten voor onze kinderen. (8-10% kunnen in een klas wel 3-4 kinderen zijn!)
Herman.
herman

Berichtdoor Suzanne3 » 04 Okt 2012, 21:57

Onze school heeft inmiddels de cito voor dit jaar ook op KW besteld. In december gaan ze oefenen met oude toetsen. Nu had ik begrepen dat er vorig jaar al een KW Citoproef was geweest, dus aan school gevraaagd of ze die ook konden krijgen. Maar dat wil Cito dan toch weer niet verstrekken. Toch flauw. Gelukkig mag ik van school de papieren versies bewerken.
Suzanne3

Berichtdoor miek » 26 Okt 2012, 14:57

Fijn te horen dat Kurzweilgebruikers nu ook de eindCITO kunnen maken. Ik heb CITO gevraagd of ze ook de eindCITO in Sprint wilden leveren voor de Sprintgebruikers, maar dat kan volgens hem niet omdat ze hun keus al voor Kurzweil gemaakt hebben. Toch vreemd vind ik, de ene software wordt wel aangeleverd, de andere niet, terwijl het gebruikseffect hetzelfde is.
miek

Berichtdoor walter » 01 Nov 2012, 12:17

Henriette,

Is de testversie van 2011-2012 inmiddels beschikbaar om onze zoon te laten oefenen aan de manier van invullen met Kurzweil ? Heeft iemand anders deze misschien.

Of heeft iemand wellicht een eigen variant gemaakt die er erg op lijkt zodat we daarmee kunnen oefenen ?

Walter
walter

Berichtdoor vossie1 » 01 Nov 2012, 13:50

Via het prikbord Basisonderwijs (gr.7) bied ik de Zip boeken aan.
Zowel het bronnenboek als het werkboek (7/8), deze worden gebruikt bij mijn zoon op school om vanaf gr7 eens in de week te oefenen voor de Citotoetsen: zoals de entree en eindtoets.
Draken van boeken om te bewerken vanwege de vele tabellen, woordenboekbladzijden, spoorboekjes enz. maar waar het enigzins mogelijk was heb ik de teksten gecorrigeerd.
Als je interesse hebt PB me gerust.
groetjes Monica
vossie1

Berichtdoor Henriette » 07 Nov 2012, 21:48

Hallo allemaal,

Miek, ik kan mij voorstellen dat het ook voor sprint gebruikers fijn zou zijn als er een Cito in Sprint pdf beschikbaar komt.
Wie weet wat de toekomst brengt.

Als ik even terugkijk naar 2007 toen mijn zoon de eindcito moest maken dan zijn er al grote sprongen voorwaarts gemaakt.
We blijven hieraan werken.

Walter,

Helaas is er geen proefversie beschikbaar en kan ik je daar ook niet aan helpen.
Deze vraag kun je het beste aan Cito stellen.

Sommige scholen werken ook met bepaalde methodes om bijv. studievaardigheden te oefenen.
Blits is een dergelijke methode. Vraag op school of er materiaal aanwezig is om mee te oefenen en scan dit desnoods.

Henriette
Henriette
Beheerder

Volgende

Terug naar Belangrijke oproep Cito