door eekje » 11 Apr 2013, 16:07
Ik heb ook zoiets dergelijks gehad. Het heeft me veel tijd gekost het probleem op te lossen. In mijn geval bleek 'onder water' (bij bewerk onderliggende tekst) ineens een spatie in een bepaald woord te zijn gekomen. Bijv. het woord 'kroonprins' werd onder water weergegeven als kroon prins. Het woord 'volgorde' werd onder water weergegeven als volg orde. Als ik deze spatie verwijderde werd alles ineens weer goed voorgelezen. Het was echt heel irritant, want het waren prima aangeleverde Worddocumenten die ik omgezet had naar PDF en daarna naar KES. Ik had er al een gewoonte van gemaakt zelfs deze goede teksten of helemaal na te luisteren of steekproeven te nemen. Zodra de cursor dan niet gelijk liep met het voorgelezen woord wist ik dat er onder water weer iets mis was. Ik weet alle woorden niet meer, maar ook bijv. zeespiegel was er één. En als ik me niet vergis wereldoorlog ook. Ik heb dit aan de Lexima helpdesk voorgelegd en zij wisten ook niet hoe het kwam. We hebben het probleem opgelost door het hele bestand met geïmporteerde uitspraken weer te verwijderen. Toen was het weer in orde. Ik adviseer dus even bij bewerk onderliggende tekst te kijken of er woorden verkeerd geschreven staan. Zo ja, de import ongedaan maken. Bij mij heeft de helpdesk de stick helemaal even opgeschoond en het probleem was verholpen.