Werkt school mee?

Het gebruik van Kurzweil 3000 in het basisonderwijs

Moderators: Henriette, Henk Eland

Werkt school mee?

Berichtdoor lisetje » 01 Sep 2013, 16:23

Zoon werkt nu een klein jaartje met kurzweil, hij is de enigste op school, school heeft wel een licentie voor 5 kinderen maar er zijn geen leerkrachten die er zo enthousiast over zijn om zich er in te willen verdiepen.
Ook de leerkracht van zoon niet, ze vind het vooral ingewikkeld, vooral met nakijken, ik heb haar al aangeboden om haar eens het een en ander uit te leggen maar dat is niet nodig.....
Nu is er besloten dat zoon alleen nog met kurzweil mag werken als zij vindt dat het nodig is......wat zoon prettig vindt wordt niet in de beslissing meegenomen, net zo min als de tijd die ik in het bewerken van de boeken heb gestoken.
Hoe werkt het bij jullie op school? Werken die een beetje mee?

Groetjes
Lisetje
lisetje

Re: Werkt school mee?

Berichtdoor Geertjeanne » 01 Sep 2013, 16:47

Jeetje!
Wanneer de juf het nodig vindt? Is ze expert op het gebied van dyslecten? Heeft ze enig idee wanneer het nodig is? :o

Bij ons werkt de school goed mee. Ieder kind dat een verklaring heeft, heeft een 'eigen' laptop. Alle benodigde boeken zijn gescand. Met plaatsen in de klas wordt rekening gehouden met stopcontacten. Een leraar is bij ons min of meer verplicht zich te verdiepen in Kurzweil als er een kind in de klas komt die er gebruik van maakt. Ze vinden dat ook allemaal heel gewoon. De kinderen kunnen voor specifieke programmaondersteuning terecht bij de kurzweilcoördinator. Die zorgt ervoor dat de kinderen die de juiste boeken op de stick hebben staan, dat de leraren ondersteuning krijgen enz.
Op dit moment zijn er negen kinderen met Kurzweil (dacht ik) op een school van ongeveer 350 leerlingen.

Welke ondersteuning geven ze je zoon (die naar ik aanneem een verklaring heeft) als ze Kurzweil niet of nauwelijks ondersteunen? :(
Geertjeanne

Berichtdoor lisetje » 01 Sep 2013, 17:41

Wauw, bij jullie op school is het goed geregeld! Super!
Juf gaf als voorbeeld de dicteetjes die ze iedere maandag en vrijdag afneemt, hij moet tenslotte ook nog wel kunnen schrijven......ik weet dat zoon het fijner vindt om te typen omdat hij dan beter ziet of het goed geschreven is en persoonlijk vind ik dat belangrijker. Wat schrijven we deze tijd nog? Ikzelf alleen mijn boodschappenlijstje en zolang je weet waar de aartbijjen liggen is het toch goed?
Ik word er gewoon heel verdrietig van zeker omdat zoon al niet goed in zijn vel zit.
Nog even doorbijten hij zit gelukkig in groep 8!

Lisetje
lisetje

Berichtdoor Geertjeanne » 02 Sep 2013, 07:46

En moet hij die dicteetjes helemaal meeschrijven? Ik lees wel eens dat de dyslecten bijvoorbeeld alleen zinnen, 1, 3, 5 enz. schrijven. Dan hebben ze meer tijd om netjes te schrijven en hun schrijfwerk te controleren. Jammer hoor, want ik schrijf inderdaad ook alleen nog maar meno's naar mezelf en dat ook al steeds vaker digitaal.

Hij kan toch op andere anieren laten zien dat hij kan schrijven? Moet dat persé onder tijdsdruk? Nou ja, i nderdaad nog even doorbijten. Hoe gaat je zoon de drempel- of citotoets maken? Digitaal?

In ieder geval succes!
Geertjeanne

Berichtdoor moniqueluit » 02 Sep 2013, 13:41

Hallo,

zelf heb ik ook een dochter met dyslexie.
Lisetje, ik wil je waarschuwen, het komt helaas te vaak voor dat deze kinderen niet lekker in hun vel zitten, en dat school geen begrip toont.VECHT ervoor, ga iedere keer weer opnieuw met school praten. Stel als voorbeeld een kind wat niet kan lopen, die verbieden ze toch ook niet om met een rolstoel naar school te gaan. Dyslexie is óók een handicap, en wanneer de kinderen hierin niet goed geholpen worden lopen ze vroeg of laat helemaal vast!!
Helaas hebben wij die ervaring. Inmiddels zit onze dochter in het 3e jaar HBO, het gaat alemaal wat langzamer dan bij een gemiddelde HBO student, maar haar wilskracht helpt haar enorm, én Kurzweil!!!!
Nu begeleidt ik leerlingen met dyslexie op een basisschool. We hebben op school Kurzweil aangeschaft, ik scan en bewerk boeken, ik luister naar deze leerlingen en geef ze vertrouwen, dat geef ik de leerkrachten ook als advies. VERTROUWEN, daar komen ze al een heel eind mee, het vertrouwen dat er naar ze geluisterd wordt, dat ze geholpen worden.
Heb je het dyslexieprotocol van school al eens gelezen?

Gr. Monique
moniqueluit

Berichtdoor lisetje » 03 Sep 2013, 17:38

Ik denk wel dat zoon de citotoets in kurzweil gaat maken, hij heeft de entreetoets ook in kurzweil gemaakt maar je weet het maar nooit.

Lisetje
lisetje

Berichtdoor Dani » 03 Sep 2013, 21:31

Tip, controleer of in de dyslexieverklaring specifiek melding maakt van gebruik laptop en/of dyslexiesoftware.
Zoniet neem dan contact op met de persoon of instantie die de verklaring heeft afgegeven en vraag of ze dit alsnog in de verklaring op willen nemen.

Een school mag niet "zomaar" besluiten dat bepaalde voorzieningen niet meer mogen. Staat in de dyslexie verklaring laptop en/of dyslexiesoftware vermeld dan kan school er nog maar heel moeilijk om heen.

De vraag is natuurlijk of je nog de puf hebt om voor dit ene schooljaar de strijd aan te gaan. Die keuze is aan jou.
Dani
Dani

Berichtdoor lisetje » 04 Sep 2013, 15:36

dani, bedankt voor de tip. Er staat op basis van zijn dyslexie en add komt hij in aanmerking voor werken op een laptop en gebruik van lees spraaksoftware.
Kunnen we hier iets mee dank jij?

Lisetje
lisetje

Berichtdoor Dani » 04 Sep 2013, 15:50

Daar kun je zeker wat mee. Als school het eerst wel toestond kunnen ze het niet " opeens" weigeren.
School moet dit goed kunnen onderbouwen. Een jufdie het lastig vind is geen goede onderbouwing.
Dani
Dani

Berichtdoor Annn » 09 Sep 2013, 15:36

Hoi Lisetje,
zitten onze zoons op dezelfde school?
Het verhaal is bijna identiek aan het onze. Onze zoon zit in groep 7. Hij gaat na de herfstvakantie aan de slag met KW.
Ik moet er nl. nog wegwijs in worden en alles inscannen......

Sterkte!
Annn

Volgende

Terug naar Het gebruik van Kurzweil 3000 in het basisonderwijs