praktisch in de klas

Het gebruik van Kurzweil 3000 in het basisonderwijs

Moderators: Henriette, Henk Eland

praktisch in de klas

Berichtdoor Annn » 23 Okt 2013, 08:46

Hallo,

bij welke vakken/opdrachten maken jullie kinderen gebruik van KW in de klas? Dus heel praktisch gezien.
Onze zoon zit nu in groep 7 en is startklaar voor KW maar omdat hij de enige is op school is dat nog het laatste struikelblok(je).

Groetjes
Annn

Re: praktisch in de klas

Berichtdoor lisetje » 23 Okt 2013, 09:25

Zoon is vorig jaar als eerste op school begonnen met kw. De IBer was daar enthousiast over, de juf iets minder. Vorig deed hij alles wat hij zelf fijn vond het was echt zijn ding en zijn beslissing. Dit jaar beslist juf wanneer het wel en niet mag en dan mag meestal niet als juf het moet nakijken vindt ze lastig, soms mag het wel bv geschiedenis toets maar dan kijkt ze het gewoon niet na :x, tijdens samenwerking opdrachten, en tijdens de instructie. Wat mij met name stoort aan juf is dat het voor zoon niet duidelijk is wanneer wel en wanneer niet dat maakt hem onzeker en wat ik heel erg vind is dat hij een complimentje krijgt als hij gewoon boek en schrift pakt.....grrrrr.
Als je een goed contact met juf hebt zou ik met haar overleggen en je zoon daar zeker in betrekken wat hij fijn vindt is heel belangrijk. Begin dan gewoon en kijk hoe het gaat.
Hou je ons op de hoogte hoe het gaat?

Lisetje
lisetje

Berichtdoor vossie1 » 23 Okt 2013, 10:37

Mijn zoon zit nu in groep 8. Hij was er twee jaar geleden ook de eerste gebruiker van kurz. op zijn school
Hij gebruikt het bij alle vakken waar er gelezen moet worden.
Voor rekentoetsen met verhaaltjessommen maakt de juf via print-kes bestanden voor zijn laptop.
Alleen van nieuwsbegrip heeft hij geen kes-bestanden, maar daar bij leest de juf alles voor wat er op het digiboard staat.
In zijn klas van 22 leerlingen (op een gewone OBS) zitten nog 5 andere dyslexten zij werken niet met Kurz.
En krijgen zij de opdrachten op A3formaat.
Wat bij dit vak voor hem prima werkt want hij haalt er ruime voldoendes mee.

Sinds kort werk een leerling uit een lagere klas ook met kurz.
Zijn ouders hebben het programma ook zelf gekocht omdat de school er jammer genoeg geen budget voor heeft.
Wel zijn de directeur en de IBer enthousiast en werken zeer goed mee.
Zij hebben het printkes programma op het netwerk, dat de leerkrachten gebruiken, gezet zodat ook door hen zelf gemaakte toetsen beschikbaar zijn.
Een paar weken voor de zomervakantie kreeg ik ieder jaar een lijst met de benodigde boeken, veel was te verkrijgen via dedicon, de andere boeken scande en bewerkte ik in de vakantie.
groetjes Monica
vossie1

Berichtdoor herman » 23 Okt 2013, 11:45

Hallo Monica,

Nieuwsbegrip heeft ook een voorleesfunctie, moet de leerkracht alleen maar activeren.
Daarnaast kun je een .pdf of .doc bestand downloaden, naar keuze AA, A etc. en evt. bewerken.

Het is maar een blaadje dus dat is echt een fluitje van een cent.
Er zijn trouwens steeds meer uitgevers die zo'n voorlees systeem gaan invoeren of al beschikbaar hebben.

En vossie1 laat school eens op marktplaats kijken er wordt nogal eens Kurzweil3000 V10, V12 aangeboden, wel even de licenties verifiëren.
Herman.
herman

Berichtdoor Dani » 23 Okt 2013, 13:19

Die van mij gebruikt het voor eigenlijk alles behalve rekenen en toetsen.
Dus ze heeft alle boeken en werkboeken in Kurzweil.
Het eerste jaar dat ze Kurzweil gebruikte was dat alleen bij de zaakvakken (geschiedenis, natuur en aardrijkskunde)
Dani
Dani

Berichtdoor Ingrid1966 » 26 Okt 2013, 13:34

Mijn dochter zit in groep 7 en wij willen gaan starten met Kurzweil.
We zijn nu aan het kijken voor een laptop. Kunnen jullie tips geven over wat werkt?
Praktisch zou een 13 of 14 inch scherm handiger zijn,qua formaat en gewicht,maar de vraag is of het scherm dan groot genoeg is. Of moeten we toch kijken naar een 15" scherm?
Ingrid1966

Berichtdoor Dani » 26 Okt 2013, 13:41

Het scherm formaat is niet van belang, maar de resolutie.
Op een 11 inch scherm met een hoge resolutie kan meer te zien als op een 15 inch met lage resolutie .

Verder is batterijduur wat mij betreft het belangrijkste punt.
Op een volle accu kan de laptop van dochterlief er een hele schooldag tegen aan zonder dat hij moet worden opgeladen.

Natuurlijk is gewicht ook van belang.
Dani
Dani

Berichtdoor Annn » 29 Okt 2013, 11:15

Hoi,

En de kogel is door de kerk. Met een laptop van school (!) leest hij in KW de zaakvakken. We hebben inderdaad met hem en de juf om de tafel gezeten hoe we dit het beste vorm kunnen geven. En dit is het resultaat. We zijn tot nu toe allemaal erg tevreden!
Ik heb enkele weken geleden de boeken al ingescand en bewerkt waar nodig. Deze op een stick gezet en die is dus op school.

Bedankt voor de tips!

Groetjes
Annn

Berichtdoor herman » 29 Okt 2013, 20:57

Heel goed!

En nu proberen ouders te vinden en onder supervisie van school (leerkrachten) een eigen bibliotheek op te zetten.
Daar is school blij mee maar zeker de leerlingen die er gebruik van (moeten) maken.
Het stimuleert de autonomie (toverwoord van deze tijd) en geeft de leerkracht meer tijd zich ook met andere kinderen bezig te houden.

Dus ga zo door en wordt kartrekker voor jullie school.
Probeer ook eens contact te zoeken met scholen in de buurt.
Herman.
herman

Berichtdoor Simonne » 04 Nov 2014, 21:52

Onze dochter heeft dyslectie aantekening en krijgt RT ivm dyslectie. Nu in groep 7 krijgt zij volgend jaar entree toets. We willen haar graag helpen door met Kurzweil te gaan werken. School weigert zijn bang voor veel interne belasting ondanks Lexima beweert dat zij hier na 1,5 training zelfstandig mee kan werken. Alle randvoorwaarden laptop, training en software worden door ons verzorgd. In hoeverre mag in het kader van Passend onderwijs de school ons kind weigeren om met Kurzweil aan de slag te gaan. Zijn blij met alle suggesties! Graag reacties.
Simonne
Simonne

Volgende

Terug naar Het gebruik van Kurzweil 3000 in het basisonderwijs