LVS Cito groep 6

Het gebruik van Kurzweil 3000 in het basisonderwijs

Moderators: Henriette, Henk Eland

LVS Cito groep 6

Berichtdoor Hermine » 19 Dec 2013, 10:40

Even een vraag over de LVS Cito toetsen in groep 6. Ik begrijp van onze leerkracht dat alleen de cito entreetoets groep 7 en eindtoets groep 8 voor Kurzweil beschikbaar zijn. Ik had gehoopt dat ze inmiddels wat verder waren en ook de andere toetsen te verkrijgen zouden zijn, maar helaas. Vorig jaar heb ik zelf de toetsen voor groep 5 bewerkt. Dit jaar wil de leerkracht dat hij de toets zelf leest. Ik ben hier nogal boos over want dat is voor hem een onmogelijke taak. Hij scoort met Kurzweil namelijk een A. Hoe gaat dat bij jullie op school?
Hermine

Re: LVS Cito groep 6

Berichtdoor Hermine » 19 Dec 2013, 12:56

Weet iemand hoe actueel dit gevonden advies nog is?
http://www.driestar-onderwijsadvies.nl/ ... view/97177
De schrijver van het stuk in de link heet Kees Geluk :? .
Wie weet sinds wanneer Cito de mogelijkheid biedt de entreetoetsen met Kurzweil te maken?
Hermine

Berichtdoor Dani » 19 Dec 2013, 17:17

Entreetoetsen in Kurzweil worden sinds schooljaar 2012-2013 door Cito aangeboden.
Dani
Dani

Berichtdoor herman » 19 Dec 2013, 20:18

Beter het kind heel duidelijk wijzen op zijn of haar handicap en een deuk in het zelfvertrouwen bezorgen dan gebruik te laten maken van Kurzweil.
Het hierdoor weer opgebouwde zelfvertrouwen wordt door deze benadering weer omzeep geholpen.
Nee, beter 5 x of langer opnieuw lezen dan in een keer goed.
Het gaat toch om wat er staat begrepen wordt? Of begrijp ik dit verkeerd.
Dat de leerling dyslectisch is weten we al en hoeft niet door Cito bevestigd te worden lijkt mij.
Kun je hier de lezing van dr. Anneke Smits (NDC2013) niet op loslaten?
Herman.
herman

Berichtdoor Hermine » 21 Dec 2013, 11:44

Dat is inderdaad het grootste probleem Herman. We hebben na een hele worsteling door Kurzweil en dyslexie behandelingen eindelijk een vrolijk, niet meer zo wanhopig en verdrietig kind. Hij is heel slim, legt de lat voor zichzelf hoog en werkt hard. Hem de LVOS Cito-toetsen op papier geven wordt een hele pijnlijke ervaring. Ik ga zoeken naar het stuk want ik kan werkelijk geen enkele zinnige reden bedenken waarom en LVOS toets niet met Kurzweil mag en de entree- en eindtoetsen wel.
Hermine

Berichtdoor Hermine » 21 Dec 2013, 11:55

Ik kan de lezing van Dr. Anneke Smits niet vinden. Is die online te krijgen? Anders mail ik haar zelf :-).
Hermine

Berichtdoor Hermine » 02 Jan 2014, 02:23

Is er verder niemand die ervaring heeft met deze situatie?
Ik zou graag weten hoe andere basisscholen met dit probleem omgaan.
Hermine

Berichtdoor Dani » 02 Jan 2014, 09:16

Sorry, ik heb geloof ik nog nooit gehoord dat LVOS toetsen het ene jaar wel in Kurzweil mogen van school, en vervolgens weer niet. Je zegt dat de leerkracht niet wil dat hij de LOVS toetsen in Kurzweil maakt. Wat vind de IB'er hier van?

Die van mij heeft de LOVS toetsen altijd op papier gemaakt (behalve de entreetoets groep 6, die heeft ze in kurzweil gedaan) wel las ze de toetsen hard op, zodat er ingegrepen kon worden bij (belangrijke) leesfouten. (Behalve bij begrijpend lezen, die heeft ze altijd op de klassieke wijze gedaan)
Dani
Dani

Berichtdoor Hermine » 02 Jan 2014, 19:25

Zijn juf dit jaar is de IB-er. Misschien moet ik er op aansturen dat hij de begrijpend luisteren toets maakt. Of toch maar gokken op de papieren toets. Ik ben alleen bang dat hij dan van een A score naar een E zakt en dat vind ik wel erg sneu. Eigenlijk toetsen ze dan zijn technische leesvaardigheid en heeft het niks met begrijpen te maken.
Hermine

Berichtdoor Dani » 02 Jan 2014, 19:48

Gaat het om alle LOVS toetsen, of alleen begrijpend lezen wat van de leerkracht niet in Kurzweil mag?
Ik begrijp het als een docent van mening is dat een toets begrijpend lezen die auditief word ondersteunt niet meer meet wat het zou moeten meten. Maar als het leesniveau van een leerling slecht aansluit bij het leesniveau van de toets begrijpend lezen betekend de uitslag van die toets ook helemaal niets.

In dat geval is het misschien uberhaupt niet nuttig om de toets begrijpend lezen te maken.
Dani
Dani

Volgende

Terug naar Het gebruik van Kurzweil 3000 in het basisonderwijs