roteren / draaien pagina

Het gebruik van Kurzweil 3000 in het basisonderwijs

Moderators: Henriette, Henk Eland

roteren / draaien pagina

Berichtdoor demipoel » 08 Nov 2014, 10:08

Ik heb een vraag. Bij ons op school is een nieuwe methode gekomen. Boeken zijn nog niet bij Dedicon dus heb ik deze zomer in overleg met school alles zelf ingescand. Ik scande twee bladzijden naast elkaar, A3. Nu werd dat verticaal in het PDF bestand gezet. In het PDF bestaand roteerde ik de pagina tot deze goed stond. Vervolgens sloeg ik de pagina op. Alleen op het moment dat deze pdf bestanden nu in Kurzweil geopend worden, begreep ik van school wordt de tekst weer verkeerd gedraaid weergegeven. Weet iemand hoe je de pagina's in Kurzweil dan goed kan draaien en gelijk op kan slaan zodat ze goed blijven staan?

Groetjes Miranda Poel
demipoel

Re: roteren / draaien pagina

Berichtdoor herman » 08 Nov 2014, 11:26

Hallo Miranda,

Heb je onder - hulpmiddelen - opties - scannen - uitlijning - goed staan?
Je kunt hier ook wat mee spelen. Er zijn een aantal opties.
Zelf zet ik die op - uitlijnen boven - omdat er dan niet ongewild recht gezet wordt.
Er wil nogal eens een schuine lijn of speels :mrgreen: schuin gezet tekstblokje op een bladzijde staan wat dan als referentie door KW wordt gebruikt om de pagina "recht" te zetten.
Dus scan vooral serieus en recht dat levert je later veel bewerken op.

Hebben jullie zulke grote schermen dat je twee pagina's op een scherm zet?
Wordt wel lastig als je de bestanden op een kleiner scherm laat gebruiken.
Je kunt met de scannersoftware een te scannen gebied aangeven en dan achterelkaar scannen. De software draait de pagina's ook meestal je draait het boek om en scant de andere pagina.
Ik zou het meteen in .pdf doen want dan kun je er nog van alles mee doen, zoals bewerken andere software etc.

En ja, Dedicon bevestigde vrijdag op een bijeenkomst weer eens dat ze voor kwantiteit gaan en niet voor kwaliteit.
Dus,... zelf scannen en bewerken! Dan weet je wat je hebt.
Herman.
herman

Re: roteren / draaien pagina

Berichtdoor demipoel » 09 Nov 2014, 11:10

Hoi Herman,

Bedankt voor je reactie. Ik ga er mee aan de slag.

Twee pagina's naast elkaar inscannen ging natuurlijk 2 keer zo snel :D . Ik had eerst 1 hoofdstuk gedaan en die aan de ICT-er op school gegeven en gevraagd of dit zo wel kon of dat ik de pagina's apart moest inscannen. Maar er werd doorgegeven dat alles goed was zo dus ben ik vervolgens de hele zomervakantie aan het scannen geslagen. Maar het is niet alleen een leerproces voor mij maar ook voor school. Kurzweil is vorig jaar ingevoerd. We komen er wel :D

Maar fijn dat ik via dit forum ook vragen kan stellen.

Groetjes Miranda
demipoel

Terug naar Het gebruik van Kurzweil 3000 in het basisonderwijs