Inzetten van Kurzweil bij Cito LVS

Belangrijke oproep voor een aangepaste vorm van de eindcito t.b.v. tekst-naar-spraaksoftware. Breng hier uw stem uit.

Moderators: Henriette, Henk Eland

Inzetten van Kurzweil bij Cito LVS

Berichtdoor Paulinevandooren » 04 Apr 2017, 10:21

Geachte gebruikers,

Op de school waar ik werkzaam ben, worstelen we op het moment met het inzetten van Kurzweil bij de Cito LVS toetsen. Ik weet dat Cito samen met Masterplan Dyslexie een verklaring heeft afgegeven, maar alsnog hebben we een aantal vragen:
- Welke leerlingen gebruiken dan Kurzweil bij Begrijpend Lezen? (alle leerlingen met een dyslexieverklaring, alleen EED, etc?) het niet kunnen interpreten van de normscores is
namelijk niet wenselijk.
- Hoe interpreteren we de normscores dan?
- Hoe zit het met rekenen en spelling? Bij de ‘oude’ Citotoetsen (tweede generatie), mag dit namelijk ook niet. Bij de nieuwe, 3.0 toetsen mag dit blijkbaar wel.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Vriendelijke groeten,
Pauline van Dooren
Paulinevandooren

Re: Inzetten van Kurzweil bij Cito LVS

Berichtdoor Dani » 04 Apr 2017, 21:10

Inzake cito en Kurzweil is het denk ik van belang om in acht te nemen wat je precies met de toets wil meten.

Bij begrijpend lezen is er een samenspel tussen technisch lezen en taalbegrip.
Als een leerling problemen heeft met technisch lezen beinvloed dat de uitslag negatief. Het resultaat zegt dan niets meer over het taalbegrip. Dus wat kun je dan met die uitslag?
Als je middels Kurzweil het technisch lezen aspect bij de toets verwijderd heb je een resultaat wat alleen iets zegt over het taalbegrip. Wat kun je met die uitslag?

Als bij de "oude" cito Kurzweil niet gebruikt mag worden maar bij de "nieuwe" wel dan is het raadzam om eens goed naar de toetsen te kijken wat dan bijv. het verschil in vraagstelling is.
Is daar geen verschil in lijkt het mij onzinnig waarom de ene versie wel en de andere niet.
Maar ook hier geld, wat wil je meten en wat kun je met de uitslag.

Ik heb dochterlief een rekenvraag perfect zien uitrekenen maar een totaal verkeerd antwoord zien geven. Want ja als in de som het woord anderhalf staat en je leest achteneenhalf dan kun je nog zo goed rekenen maar het antwoord is fout.

Spelling is ook zoiets. Als een kind daar altijd slecht op scoort wegens dyslexie dan kun je een toets afnemen die aantoont dat de leerling nog steeds onder niveau scoort. Maar heb je daar wel een toets voor nodig of weten de docent en de ouders van te voren al wat de uitslag zal worden? Misschien heb je er wel meer aan om een vorige toets nogmaals aan te bieden om te kijken of de leerling wel een groei heeft doorgemaakt ondanks de achterstand.
Dani
Dani

Terug naar Belangrijke oproep Cito